پزشکی

این غذاها را بخورید تا سوی چشمانتان زیاد شود | تغذیه سالم

در این مقاله مواد غذایی مفیدی رو معرفی می کنیم که بینایی رو تقویت و از دچار شدن به مریضیایی مثل «آب مروارید» و «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» پیشگیری می کنن. پیشنهادای غذایی ما رو جدی بگیرین!

 

اسفناج

یافته های یه تحقیق آمریکایی که در سال 2007 انجام شد نشون میده مصرف مرتب اسفناج واسه حفظ سلامت چشم ها به درد بخور بوده و اونا رو از هر نوع مریضی محفوظ می داره.

 

دو رنگدونه موجود در شبکیه چشم به اسمای لوتئین و زآگزانتین وظیفه دارن که از چشم در برابر اشعه های ماورای بنفش حفاظت کنن. اما باید بدونین که بدن ما نمی تونه این دو رنگدونه رو سنتز کنه و باید از راه مواد غذایی تأمین شن.

متأسفانه با گذشت زمان و کهولت سن قدرت این مراقبت کم می شه و امکان دچار شدن به «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» بالا میره. باید بدونین که مصرف مواد غذایی پر از این رنگدانها از کاهش قدرت بینایی پیشگیری می کنه. اسفناج یکی از مهم ترین منابع پر از این رنگدونه هاست. پس پیشنهاد می کنیم یه بار در هفته اسفناج به صورت پخته و یا در سالادهایتان بخورین.

 

 

ماهیای چرب

براساس یافته های تحقیقای استرالیایی، امگا 3ا که در ماهیای چرب و هم اینکه در گردو، روغن کلزا و چیزای دیگه ای به جز اینا وجود دارن احتمال دچار شدن به مریضی «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» رو به اندازه 38 درصد کاهش میدن. می پرسین به چه دلیل؟ به خاطر اینکه اسیدهای چرب امگا 3 سازنده اصلی غشاهای سلولی و سلولای عصبی شبکیه چشم حساب می شن و مصرف همیشگی این ماهیا از شبکیه مراقبت می کنن. پس پیشنهاد می کنیم در هفته دو تا سه وعده ماهیای چرب بخورین.

 

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین داشتن یه تغذیه پر از امگا 6ا مثل مصرف بعضی از غلات، گوشت قرمز و چیزای دیگه ای به جز اینا و چربیای ترانس مثل بیسکوییتا و بقیه اجناس صنعتی اثر به طور کاملً عکسی بر جای می ذاره.

 

مرکبات

 

مرکبات شامل اندازه زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان ها هستن. ویتامین C، قرنیه و جلیدیه(عدسی) رو از تاری دید به وجود اومده به وسیله آب مروارید حفظ می کنن.

آب مروارید یه جور مریضی چشمی است که بعد از 65 سالگی گسترش پیدا میکنه و از هر 5 نفر بیشتر از یه نفر رو گرفتار می کنه. ضعف بینایی و مشکل دید در نور شدید از مشخصات این مریضی حساب می شه.

 

ویتامین C یه محافظ مطمئن و بسیار قوی در برابر اکسیداسیون هستش که جلیدیه و قرنیه چشم رو از آسیب رادیکالای آزاد محفوظ می داره. پس 2 تا 3 بار در هفته آب میوه (پرتقال، نارنگی) بخورین.

 

هویج

 

مطمئنا شمام بارها جمله معروف «هویج واسه چشم خوبه» رو شنیدین. به طور کاملً درسته. چون هویج پر از بتاکاروتنه و این آنتی اکسیدان سازنده ویتامین A حساب می شه که با مراقبت از سلولای شبکیه نقش مهمی در حفظ سلامت چشما اجرا می کنه. کمبود ویتامین A ممکنه باعث کاهش قدرت بینایی، خشکی چشم و چیزای دیگه ای به جز اینا شه. از این گذشته آب مروارید و مریضی «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» هم از نتیجه های کمبود ویتامین A هستن.

واسه پیشگیری مثل این مشکلات هفته ایی دو الی سه مرتبه هویج بخورین. بهتره هویج رو با کمی روغن پخته استفاده کنین. چون در این صورت آنتی اکسیدانای اون بهتر جذب بدن می شن.

 

 

جگر گوساله

جگر گوساله به دلیل دارا بودن اندازه زیادی ویتامین A واسه تقویت چشم ها خوبه.

 

ویتامین A از سلولای شبکیه چشم مراقبت می کنه و همونجوریکه گفتیم کمبود اون می تونه به کاهش قدرت بینایی، خشکی چشم، آب مروارید و مریضی «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» منجر شه. پس پیشنهاد می کنیم که یه بار در هفته جگر بخورین.

 

مورد صحرایی

 

در مورد مورد صحرایی حرف و حدیثای زیادی هست. مثلاً شایعه که در جنگ جهانی دوم خلبانان «رویال ایر فرانس» فهمیدن که مورد صحرایی باعث تقویت دید شبونه اونا می شه.

تحقیقات محققان فرانسوی نشون میده که مواد اصلی تشکیل دهنده این میوه با کمک ویتامین C فراوون موجود در اون باعث تقویت قوه بینایی و رفع خستگی چشم می شه. پس پیشنهاد می کنیم هر وقت تونستید از این میوه به درد بخور هم استفاده کنین.

 

 

تخم مرغ

یافته های یه تحقیق آمریکایی که در سال 2006 انجام شده نشون میده مصرف مرتب تخم مرغ از دچار شدن به مریضی «دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری» پیشگیری می کنه.

 

 

زرده تخم مرغ در مقایسه با سبزیجاتی مثل اسفناج شامل اندازه کمتری ویتامین A و رنگدانهای لوتئین و زآگزانتین هستش اما با این وجود، آنتی اکسیدانای موجود در زرده تخم مرغ بهتر و بیشتر از آنتی اکسیدانای موجود در سبزیجات جذب بدن می شه. پس پیشنهاد می شه 2 الی 3 مرتبه در هفته تخم مرغ بخورین. البته تخم مرغ مرغایی که در هوای آزاد پرورش پیدا می کنن مقوی تر و شامل آنتی اکسیدانای بیشتری هستن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اگه در مصرف تخم مرغ زیاده روی نکنین کلسترول موجود در اون تأثیری در افزایش اندازه کلسترول نداره.

 

جمع آوری و تنظیم:گروه سلامت آکا ایران

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *