پزشکی

این غذاها را در بهار مصرف نکنید | تغذیه سالم

بهار بهترین و معتدل ترین فصل در میان فصول چهارگانه س. هوا در بهار کم کم گرم می شه و سرمای زمستون تحلیل میره.
مصرف خوراکی هاى لطیف مثل گوشت پرندگان، تخم مرغ آب پز عسلی و نوشیدن شربتای خنک مثل شربت غوره، انار و سکنجبین در فصل بهار پیشنهاد می شه.

بهار بهترین و معتدل ترین فصل در میان فصول چهارگانه س. هوا در بهار کم کم گرم می شه و سرمای زمستون تحلیل میره.

مزاج بهار گرم و تره و گرما و رطوبت واسه حفظ سلامتی لازم و ملزوم یکدیگرند.در فصل زمستون به دلیل سرما، مواد زاید در بدن منجمد شده و باقی می مانند و در بهار که هوا کم کم گرم می شه، این مواد زائد کم کم ذوب شده و به حرکت در میان.

به خاطر همین بیماریای قدیمی دوباره در زمستون قد علم می کنن و اگه عضوی از بدن ضعیف باشه، مواد زائد به اون حمله کرده و در اون تجمع پیدا می کنن.بعضی وقتا هم مواد اضافی به سمت پوست حمله میارن تا بلکه از اونجا راهی واسه خروج پیدا کنن.

به خاطر همین بروز دملا و جوشهای پوستی در این فصل شدت پیدا میکنه. پس اطبای طب سنتی پیشنهاد می کنن که قبل اینکه این مواد اضافی واسه بدن مشکلی بسازن، بهتره که راه خروج اونا از بدن باز شه.

راه های دفع سموم بدن در فصل بهار

راه های زیادی واسه خروج مواد اضافی و پاکسازی بدن هست. یکی از مهمترین این راه ها، دفع اونا از راه مدفوعه.پس در کسی که دفع مدفوع خوب صورت نمی گیره و دچار یبوسته، مواد اضافی راه مناسبی واسه دفع ندارن و در نتیجه در بدن تجمع پیدا میکنن.

واسه برطرف کردن یبوست، مصرف مواد غذایی ملین مانند آلو، تمرهندی، هویج، مویز و انجیر مناسبه و به کار گیری داروهای مسهل مانند فلوس هم تحت نظر دکتر طب سنتی به پاکسازی بدن از مواد زائد کمک می کنه.

پرهیزات غذایی در فصل بهار

مصرف زیاد گوشت باعث افزایش گرمی و رطوبت در بدن می شه و چون مزاج فصل بهار هم گرم و تره، مصرف زیادتر از اندازه گوشت باعث ایجاد مریضی در بدن می شه.

هم اینکه بهتره در فصل بهار از خوردن غذاهاى شور و غلیظ مانند کله پاچه، گوشت گاو، خامه و ماست ترش دوری کرد.

غذاهای کنسروی، مونده و پرخوری هم در این فصل بسیار مضره.

پیشنهادای غذایی در بهار

علمای طب سنتی عقیده دارن که در فصل بهار باید به تلطیف غذا پرداخت. تلطیف غذا ممکنه تو ذهن این معنی رو بسازه که باید غذایی خورده شه که از اون خون رقیق تولید شه. یا ممکنه کسی با شنیدن این کلمه فکر کنه که باید غذای کمتری در این فصل مصرف کرد در حالی که مقصود از تلطیف غذا هیچ کدوم از دو معنی فوق نیس.

غذاهایی که خون رقیق در بدن تولید می کنن، بیشتر طبیعت گرم دارن و مصرف غذاهای با طبیعت گرم در این فصل مناسب نیس بلکه باید غذاهای غلیظ و با طبیعت سرد مصرف شه، تا هیجان و رقت اخلاط و مواد رو کم کنه.

هم اینکه گرسنگی باعث تحریک بیشتر اخلاط می شه. پس کم کردن مقدار غذا هم در بهار غلطه. اما منظور از تلطیف غذا اینه که غذایی خورده شه که هر چند از دید مقدار زیاده اما ارزش غذایی کمی داره؛ مثل میوه ها و سبزیجات.

در واقع باید با مصرف مقدار زیاد غذا با ارزش غذایی (کالری) کم، دستگاه گوارش رو فریب داد و سرگرم کرد تا خیال کنه که غذای زیادی مصرف شده ولی در واقع مواد زیادی وارد عروق نشه و به هیجان اخلاط و مواد نیفزاید.

پس باید به طبیعت فرصت داد که مواد اضافه رو آماده کرده و از بدن دفع کنه. مصرف خوراکیهاى لطیف مثل گوشت پرندگان و تخم مرغ آب پز عسلی و نوشیدن شربتای خنک مثل شربت غوره، انار و سکنجبین در این فصل پیشنهاد می شه.

منبع : farsnews.com

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *