پزشکی

این غذاها را هنگام اسهال نباید خورید | بیماری

 

وقتی به مریضی اسهال گرفتار شدید باید حواستون باشه که هر خوراکی مناسب شما نیس و باید پرهیزهای خوراکی خاص داشته باشین. موارد روزمره مثل رژیم خوراکی, داروها و استرس نقشی کلیدی در بهبودی بدن اجرا می کنن. وقتی که به اسهال گرفتار شدین, مواد خوراکی مصرفی نقش مهمی در تسریع بهبودی یا بد تر کردن شرایط دارن.

اسهال یه شرایط ناخوشایند و عذاب آور هست که هر فردی می تونه در زندگی خود اونو تجربه کنه. این سخت دستگاه گوارش موجب تشکیل مدفوعی شل و آبکی می شه و نیاز به دفع تکراری مدفوع رو به دنبال داره.در شرایطی که دوره اسهال معمولا کوتاه هست, علامتای اون می تونن مدت زمان بیشتری ادامه داشته و حتی در بعضی موارد بد تر شن.

موارد روزمره مثل رژیم خوراکی, داروها و استرس نقشی کلیدی در بهبودی بدن اجرا میکنن. وقتی که به اسهال گرفتار شدین, مواد خوراکی مصرفی نقش مهمی در تسریع بهبودی یا بد تر کردن شرایط دارن.مواد خوراکی که موجب اسهال می شن معمولا شامل مقدار زیادی از مواد تشکیل دهنده مصنوعی, چربیا,

اودیه ها یا محرکایی مثل کافئین هستن. در ادامه با بعضی مواد خوراکی که باید از مصرف اونا در زمان دچار شدن به اسهال دوری کنین, بیشتر آشنا میشیم.

شیر
لاکتوز موجود در شیر و دیگه اجناس لبنی نرم مثل پنیر خامه ای, بستنی و خامه ترش, در زمان دچار شدن به اسهال موجب ضعیف کردن شرایط روده ها و ناتوانی در رسیدگی به این شرایط می شه. وقتی که بیش از اندازه لاکتوز مصرف می کنین, این قند وارد روده بزرگ می شه و شرایط اسهال رو بد تر می سازه.

با این وجود, مصرف ماست و پنیرهای سفت میتونه شرایط اسهال رو بهتر کنه, چون اونا از لاکتوز کمی بهره مند بوده یا بدون لاکتوز هستن.اگه با نبود بردباری لاکتوز مواجه هستین می تونین تقریباً مطمئن باشین که مصرف مواد خوراکی شامل لاکتوز موجب تشکیل اسهال در شما شده هست.

از دیگه علائم نبود بردباری لاکتوز میشه به ساخت گاز, گرفتگیای عضلانی در ناحیه شکم, نفخ و نفس بدبو اشاره کرد. واسه جلوگیری از اسهال به دلیل نبود بردباری لاکتوز, به طور کامل از مصرف شیر و اجناس لبنی دوری کنین.

فلفلای تند
فلفلای تند از دیگه مواد خوراکی هستن که میتونن شرایط اسهال رو بد تر کنن. ترکیبی به اسم کپسایسین که در فلفلا یافت میشه به عنوان محرک اسهال شناخته می شه.کپسایسین دیواره داخلی معده رو طی روند گوارش تحریک میکنه, که به تشکیل اسهال و همین طور گاز, نفخ و احساس سوزش در معده منجر می شه. هم دانه ها و هم پوست فلفلای تند میتونن با دستگاه گوارش شما نامهربان باشن.

قهوه
هنگام دچار شدن به اسهال باید مصرف قهوه رو کنار بذارین. کافئین موجود در قهوه به شل شدن مدفوع منجر میشه. , کافئین دارای اثر ادرارآور هست که می تونه کم آبی بدن ناشی از اسهال رو شدید شدن کنه.چای گیاهی بدون کافئین با زنجبیل یا نعناع بیابانی یه جانشین بینظیر واسه قهوه هست و می تونه حرکات روده شما رو به واقع آروم سازه.

نه فقط قهوه بلکه هر چیزی که شامل کافئین هست رو باید کنار بذارین که از اون جمله میشه به نوشابه های گازدار اشاره کرد. تا وقتی که دشواریای شکم شما برطرف شه این روند رو ادامه بدین, چون وگرنه تحریک دستگاه گوارش و سرعت از دست دادن مایعات و الکترولیت رو افزایش میدید.

الکل
هنگام دچار شدن به اسهال یا هر سخت معده ای دیگه, اصلا الکل مصرف نکنین. الکل امثال یه زهر واسه دیواره داخلی معده عمل می کنه و سوخت و ساز کبد رو تغییر میده.نوشیدن الکل میتونه موجب تشکیل سوء تغذیه شه, که میتونه شرایط اسهال رو بد تر سازه.

همین طور, نوشیدن الکل موجب کم آبی بدن میشه و از دست دادن آب بدن رو داره, که میتونه شرایط اسهال رو بد تر سازه.علاوه بر این, الکل بعضی وقتا با داروهای تجویز شده واسه درمان اسهال, مریضی کرون یا کولیت تداخل بوجود میاره.

حبوبات
در لیست مواد خوراکی که باید هنگام دچار شدن به اسهال از اونا دوری کنین, حبوبات رو نمیشه ندیده گرفت. حبوبات می تونن با عبور از روده کوچیک به صورت گوارش نشده وارد روده بزرگ شن.حبوبات گوارش نشده یکی از دلایل اصلی نفخ شکم و اسهال حساب می شن.

همین طور, حبوبات از محتوای بالای لکتین بهره مند هستن, که کلاسی از پروتئینا هست که موجب افزایش التهاب در دستگاه گوارش می شن.واسه پیش گیری از اسهال, حبوبات رو می تونین به همراه فیبر محلول استفاده کنین. اما اگه به اسهال گرفتار هستین از خوردن اونا دوری کنین.

جایگزینای قند
شیرین کننده های مصنوعی مثل سوربیتول, مانیتول, و زایلیتول که معمولا در آدامسا و آبنباتای بدون قند و داروها یافت می شن, از دیگر عوامل کارساز در تشکیل اسهال یا بد تر کردن شرایط اون هستن.این شیرین کننده ها بسیار یواش تر از قند معمولی جذب می شن. اونا معمولا بدون اینکه جذب شن

 

وارد روده بزرگ می شن, که تشکیل اسهال رو به دنبال داره. علاوه بر این, باکتریای موجود در معده از این قندها تغذیه کرده و گاز بیشتری فرآوری میکنن.اگه مستعد دچار شدن به مشکلات شکمی مثل اسهال هستین, همیشه لیست مواد تشکیل دهنده روی غذاها رو قبل از خرید بخونین و از شیرین کننده های مصنوعی دوری کنین.

مغزهای خوراکی
مغزهای خوراکی و میوه های خشک شده پر از فیبر نامحلول هستن, که میتونه علائم اسهال رو بد تر کنن.

گوارش مغزهای خوراکی سخت هست و میتونه دیواره داخلی روده های شما رو به خصوص در زمان ناراحتی معده تحریک کنه. مثل این مواد خوراکی میتونن موجب نفخ خیلی هم شن.

هویج پخته یا موز رسیده از جایگزینای به درد بخور واسه مغزهای خوراکی و میوه های خشک شده حساب می شن, که میتونن شرایط معده رو آروم کنن.

گوشت قرمز
در شرایطی که گوشت قرمز منبع خوبی واسه تعداد خیلی از مواد مغذی هست, اما گوارش اون زمانبر هست. مصرف گوشت قرمز سطوح پروتئین واکنشی C و فریتین رو زیاد می کنه, که هر دو از مواد شیمیایی التهابی هستن. التهاب دستگاه گوارش میتونه شرایط اسهال رو بد تر سازه.

علاوه بر این, گوشت قرمز با مریضی قلبی عروقی, سرطان, و دیابت پیوند خورده هست, مریضیایی که التهاب در اونا نقشی کلیدی رو اجرا میکنه.هنگام دچار شدن به اسهال از مصرف گوشت قرمز دوری کنین و به کار گیری منابع پروتئین دیگه مثل ماست یونانی رو مطلوب بذارین.

بعضی میوه ها
میوه هایی مثل توتا, آناناس, گیلاس, مویز و انگور می تونن شرایط اسهال رو بد تر کنن. بد جذبی فروکتوز موجود در این میوه ها که به شل شدن مدفوع منجر میشه, عامل کلیدی در این پایه هست.هنگام دچار شدن به اسهال مصرف میوه هایی مثل موز سخت باریکلا نیس.

سبزیا چلیپایی
هنگام دچار شدن به اسهال, سبزیا چلیپایی مثل بروکلی, کلم, و گل کلم میتونن شرایط رو بد تر کنن.این سبزیا شامل یه کربوهیدارت پیچیده هستن, که گوارش اون سخت هست. , اونا شامل فیبر نامحلول هستن که شرایط اسهال رو بد تر ساخته و ساخت گاز رو در دستگاه گوارش زیاد می کنه.علاوه بر سبزیا چلیپایی, مصرف کنگر فرنگی, جوونه بروکسل, پیاز, موسیر, تره فرنگی و مارچوبه رو هم کنار بذارین.

.

منبع : parsnaz.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *