پزشکی

این غذاها شادتان میکند | رژیم غذایی

این غذاها شادتان میکنه

 

ترشح هورمون سروتونین یا هورمون معروف به شادی و ضد افسردگی در بدن افراد با تغذیه اونا ربط داره رژیم غذایی نادرست و فست فودها با تموم مواد شیمیایی فرآوری شده که به سختی میشه در اونا ماده ای مغذی یافت کرد، می تونن موجب بروز استرس و اضطراب در حال افزایش شن و شما رو بی حال و بدخلق کنن.

 

تازگیا محققان روشی بدون به کار گیری دارو پیدا کردن که می تونین با کمک اون روح و روان خود رو تقویت کرده و شکمتون رو آب کنین، و اون غذای مغز است. بله، غذارسانی به مغز با غذاهای مقوی و مناسب یکی از بهترین روش ها واسه ارتقای سطح خلق و خو و روحیه شما، افزایش اندازه انرژی و دور موندن دستتون از بسته چیپسه. اینجا می خوایم به غذاهایی اشاره کنیم که افراد خوشحال مصرف می کنن و باعث می شه که شمام با مصرف اونا احساس خیلی بهتری داشته باشین.

 

۱.لوبیای مشکی

 

لوبیا منبع غنی منیزیم بوده و باعث افزایش فعالیت هورمون شادی یعنی سروتونین در بدن می شه و همیشه احساس «احساس می کنم شکمم باد کرده و چاق شده ام» رو هم در شما نابود می کنه. این دانه های کوچیک ولی قوی پر از آنتی اکسیدان و بقیه مواد مغذی مثل آهن، فیبر، مس، روی و پتاسیم هستن. واسه استفاده می تونین حدود ۴۰۰ گرم از اونو با ۱ فنجون آب ترکیب کنین. بعد یه بسته نون شیرینی قهوه ای به اون اضافه کنین تا یه اسموتی درست شه.

 

۲.ماهی هالیبوت

 

یکی از بهترین گزینه ها واسه به دست آوردن احساس رضایت و ارتقای روند کاهش وزن، خوردن یه تیکه بخارپز شده از ماهی هالیبوته که شامل اندازه زیادی پروتئینه و بر سطح سروتونین بدن شمام اثر میذاره. از طرفی اونو در ردیف یکی از غذاهای اشباع کننده دسته بندی می کنن.

 

۳.نون غلات کامل

 

واسه کاهش استرس (که در بیشتر جاها با شما همراه س) بهتره چیزایی بخورین که پر از کربوهیدرات هستن چون که باعث آرامش و پایین اومدن روند نوسانات هورمونی شما می شه. اما شیرینی نمی تونه به اندازه نانی که از غلات کامل درست شده خیلی شما رو خوشحال کنن. غلات کامل شامل ویتامین B6 و منیزیم بوده و باعث بهتر شدن اخلاق شما می شه.

 

۴.چغندر

 

چغندر شامل بتائینه که پشتیبانِ تولید سروتونین در مغز حساب می شن. از طرفی دوز قوی و مؤثری از اسید فولیک هم دارن که سلامت عاطفی و روانی رو اثبات می کنه. اونا جزو بهترین غذاها واسه کاهش وزن حساب می شن چون که شامل نیتراتای قدرتمندی هستن.

 

۵.جلبک دریایی

 

جلبک دریایی به شکل سوشی یا به عنوان سالاد پر ازُدهاییه که با افسردگی مقابله می کنه و نمیشه در همه غذاها اونو یافت. یُد واسه تیروئید و کارکرد درست اون اهمیت زیادی داره و از طرفی بر اندازه انرژی، وزن و حتی کارکرد مغزتون هم اثر میذاره.

 

۶.چای بابونه

 

تحقیقات نشون میده که چای بابونه نه فقط باعث بهتر شدن روند خوابتون می شه بلکه کارکرد شناختی شما رو هم در طول روز زیاد می کنه. چای بابونه یکی از مواردیه که در کاهش وزن اثر زیادی داره.

 

۷.آب بلوبری

 

این دانه های تیره رنگ به کاهش وزن کمک کرده، و تا ۷۳ درصد از تشکیل سلولای چربی پیشگیری می کنن که به تنهایی باعث بهتر شدن و ارتقای اخلاق شما می شن. اما از طرفی دوزهای خیلی از ویتامین C رو هم دارن. اگه اندازه این ویتامین کم باشه به خستگی، افسردگی و انگیزه کم می رسه.

 

۸.روغن کانولا

 

روغن کانولا یکی از راحت ترین و دم دست ترین منابع چربیای شامل امگا۳ بوده و می تونین خیلی راحت اونو در رژیم غذای تون بذارین. بعد از مصرف اون، این چربیا در مغزتون جمع شده و خلق و خو و روحیه شما رو بالا می بره.

 

۹.تخم مرغ

 

تخم مرغ پر از اسیدهای چرب شامل امگا۳ ، روی، ویتامین B و یده که همه به بهتر شدن خلق و خو و روحیه شما کمک می کنن و از اونجایی که پر از پروتئین هم هست، شما رو اشباع نگه داشته و بعد از مصرف اون تا ساعتا انرژی دارین. تحقیقات نشون داده آدمایی که واسه صبحونه دو عدد تخم مرغ می خورن نسبت به آدمایی که واسه صبحونه تنها یه نون بیگل می خورن، به طور زیادی وزن کم می کنن.

 

۱۰.فلفل قرمز

 

به چه دلیل قرمز؟ مگه همه فلفلا مثل هم نیستن؟ در واقع باید گفت که فلفل قرمز نسبت به شکلای جور واجور دیگه فلفل اندازه مواد مغذی و ویتامین C و ویتامین A بیشتری داره. طی آخرین تحقیقات در این مورد مشخص شد که فلفل قرمز بعد از سبزیجات برگدار، به عنوان قدرتمندترین سبزی شناخته شده. در واقع اندازه بالای ویتامین موجود در اون به بهتر شدن خلق و خو و روحیه شما کمک کرده، سیستم ایمنی شما رو تقویت کرده و علائم سرماخوردگی رو کم می کنه.

 

۱۱.نارگیل

 

نارگیل پر از زنجیره متوسطی از تری گلیسیرید و شکلای جور واجور چربیه که به سلامت مغزتون کمک کرده و اخلاق شما رو بهتر می کنه. و با اینکه میشه اونو فت و فراوون در دسرهای پر از کالری یافت، احتیاجی نیس که واسه استفاده بهینه از خواص اون، بخواین مقدار زیادی نون ماکارون (که پر از نارگیله) استفاده کنین.

 

 

 مطالب در رابطه:

 نشونه های افسردگی چیه؟

درمان استرس با خرچنگ

به چه دلیل اینقدر گرسنه میشم ؟ 

هفت نکته مهم درباره انزال زودرس

سندرم افسردگی بعد از تعطیلات چیه؟

مشکلات زندگی جنسی افسردها چطوره؟

بوقلمون بهتره یا مرغ ؟

.

منبع :gahar.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *