پزشکی

این غذاها و خوراک ها ضد چین و چروک صورت هستند! | بیماری

این روزا لوازم آرایشی ضد چروک بیشتر مثل موادخوراکی هستن تا لوازم زیبایی؛ از به کار گرفتن انار تا سویا در شکلای جور واجور کرما، پاک کننده ها و سرمای شست وشو. اما هیچ کدوم از کالاهایی که روی پوست مالیده می شن، جانشین خوراکیایی نیستن که از درون می تونن پوست رو تغذیه کنن. تغذیه نقش مهمی در جلوگیری از روند پیری بازی می کنه و می تونه در پیشگیری از آثار داغون کننده اشعه ماورا بنفش بر پوست اولین عامل بروز خطوط و چروک اثر داشته باشه. چند نکته ساده تغذیه ای می تونه در این مورد اثر داشته باشه؛ تحقیقات جدید محققان نشون داده، مواد مغذی خاص می تونن مانع از آسیبای عوامل محیطی شن، به صورت آبرسانی کرده و کارکرد سلولای پوست رو دقیق نگه دارن. اگه تلاش کنین این مواد مغذی رو به وعده های غذایی تون اضافه کنین، پوستی صاف تر و روشن تر دارین و احتمال دچار شدن به سرطان، بیماریای قلبی و دیابت در شما کم شده و ممکنه حتی چند کیلویی وزن کم کنین.

: این غذاها و خوراکا ضد چین و چروک صورت هستن!

  • غذاهایی که ویتامین C دارن!

تازگیا در انگلیس ۱۰۱ متخصص پوست تحقیقی روی پوست و رژیم غذایی ۴ هزار خانوم ۴۰ تا ۷۴ ساله انجام دادن و فهمیدن خانمایی که دریافتی بالاتری از ویتامین C دارن، چروک و خشکی پوست کمتری دارن.

چین و چروک پوست ،غذاهای ضدچین و چروک پوست،ویتامین C و رفع چین و چروک پوست،بهداشت بانوان
چون ویتامین C یه آنتی اکسیدان قویه و می تونه رادیکالای آزاد رو اتما و مولکولای ناپایدار بدن که به سلولا آسیب می رسونن خنثی کنه. آنتی اکسیدانا از آسیبای سلولی و DNA که می تونه مانع از تولید کلاژن (اصلی ترین ساختار حامی پوست) شه، پیشگیری می کنه.

چی بخوریم: تلاش کنین غذاهایی که در بشقاب تون می ذارین، به اندازه کافی پر از ویتامین C باشن تا روزانه ۷۵ میلی گرم نیاز روزانه بدن تون به ویتامین C تامین شه؛ یه پرتقال واسه صبحونه و ۶ برش فلفل دلمه ای زرد کنار سالاد ناهارتان بخورین با این کار ویتامین C روزانه تون تامین می شه. همین طور اگه یه فنجون بروکلی کنار شام داشته باشین و در آخر هم یه کاسه توت فرنگی به عنوان دسر نوش جون کنین، هیچ وقت با کمبود ویتامین C روبه رو نمی شین. مرکبات، فلفل قرمز، گوجه فرنگی، کلم پیچ و طالبی منابع خوبی از ویتامین C هستن. واسه تقویت بیشتر پوست در کنار مصرف ویتامین C، می تونین از شکلای جور واجور توت، تمشک، قره قاط، زغال اخته و انار رو هم امتحان کنین. این میوه های خوشمزه دارای الاژیک اسید هستن که ممکنه بتونن با آثار داغون کننده اشعه فرابنفش مقابله کنن.

  • پروتئین کم چرب بخورین

در پژوهشای این کارشناسان پوست، خانمایی که دریافتی پروتئین کمتری داشتن، چهره شون پر چروک تر بود. کارشناسان پوست فکر می کنن، پروتئین ساختمون کلاژن رو می سازه. وقتی کلاژن و بقیه پروتئینا تجزیه می شن، پوست واقعا در خود جمع شده و باعث بروز چین و چروک می شه. شما چه یه تیکه استیک بخورین و چه سینه مرغ بدون پوست، پوست تون کلاژن رو میسازه. اما هرچقدر انتخاب کم چرب تری داشته باشین، وزن تون هم پایین تر می مونه.

چی بخوریم: مرغ و ماکیان بدون پوست، سفیده تخم مرغ و ماهی بهترین انتخابای پروتئین کم چرب هستن. اگه گوشت گوساله یا گوسفند انتخاب می کنین، تلاش کنین تیکهای کم چرب تر مثل مغز ران رو جفت و جور کنین. خوبه توفو (پنیر سویا) رو هم امتحان کنین؛ با اینکه نتیجه تحقیقات در این مورد هنوز قطعی نشده اما نتیجه یه مطالعه کوتاه ژاپنی نشون داده، خانمایی که ۱۲ هفته عصاره سویا مصرف کردن، خطوط ریز دور چشمای شون بهتر و حالت کشسانی پوست شون هم بیشتر شده بود.

  • بهترین نون یعنی …

اگه در رژیم غذایی خود برنج سفید، نون سفید، کیکایی که با آرد سفید پخته شده و تموم غلات فرآوری شده رو با غلات کامل جانشین کنین، فواید زیادی نصیب تون می شه.

  • بهترین ماهیا دربشقاب شما

وقتی خوراکای دریایی مثل ماهی سالمون می خورید، دوز سنگینی از اسید چرب امگا۳ه، می تونه از پوست در مقابل آثار داغون کننده نور خورشید مراقبت کنه. در مطالعه موشا، این چربیا التهاب و بقیه واکنشای ایمنی شناسی نسبت به نور خورشید رو که باعث کاهش کلاژن و بسیاری مشکلات دیگه شده که منتهی به سرطان پوست می شن، به شکل زیادی کم می کنه. البته ۳ تحقیق انگلیسی هم نشون داده، امگا۳ می تونه از آدم در مقابل آفتاب سوختگی هم مراقبت کنه.چین و چروک پوست ،غذاهای ضدچین و چروک پوست،ویتامین C و رفع چین و چروک پوست،بهداشت بانوان

چی بخوریم: تلاش کنین هفته ای دو بار، ۱۲۰ گرم غذای دریایی پر از امگا۳ بخورین. در کنار سالمون و ماهی آزاد، ماهیایی مثل شیرماهی، ماهی سنگسر، ساردین و قزل آلای رودخانه ای هم گزینه های خوبی هستن. گردو، بذر کتون، روغن کانولا، تخمه کدو و توفو شامل ترکیبی به نام ALA هستن که بدن اونو به ترکیبی مشابه اسید چرب امگا۳ تبدیل می کنه. البته مقدار بیشتری ALA لازمه تا مقدار امگای لازم بدن تامین شه.

  • مکملا به درد می خورن؟

شاید تا حالا وسوسه شده باشین که با خوردن یه قرص یا یه نوشیدنی خاص همه مواد مغذی لازم پوست تون رو تامین کنین. این مکملای دارویی زیبایی مدعی هستن که بیشتر اسیدهای چرب، آنتی اکسیدانا و بقیه عصاره های گیاهی که به کاهش چین و چروک پوستی کمک می کنن رو تامین می کنن. اما اگه شما روزانه ۵ ۴ وعده میوه بخورین، نتیجه خیلی بیشتری میگیرین و ویتامین و مواد معدنی بیشتری نصیب تون می شه.

هم اینکه میوه ها دوز کامل تری از ویتامینا رو در مقایسه با یه مولتی ویتامین ساده به بدن شما می رسونن و نوشیدن آب آشامیدنی هم بسیار موثر و ارزون تر از نوشیدن شکلای جور واجور نوشیدنیای گران و درمانی واسه آبرسانی بیشتر پوسته!

در سال ۲۰۰۹ تحقیقی استرالیایی اتریشی نشون داد حضور سطح بیشتری از سلنیوم در خون احتمال بروز سرطان پوست غیرتوموری رو تا ۶۰ درصد کم می کنه.

چی بخوریم: غلاتی پر از سلنیوم، برنج قهوه ای، جوی دوسر، جو و گندم کامل، بخورین. اگه تلاش کنین روزی ۳ تا ۵ وعده از این مواد رو در برنامه غذایی تون بذارین، ذخیره خوبی از مواد معدنی در بدن دارین و از اضافه وزنی هم که با مصرف غذاهای پرکربوهیدرات سراغ فرد میاد، خبری نیس.

آجیل، گوشت گوساله، تخم مرغ و بقیه پرندگان، بوقلمون، ساردین و هم اینکه ماهی سالمون دیگه منابع خوب سلنیوم هستن.

  • خوراکیای رنگارنگ

ذرات زرد، نارنجی و قرمزی که در میوه ها و سبزیجات (حتی گیاهان و اودیه ها) پیدا می شه، کاروتنوئیده؛ یه جور آنتی اکسیدان که رادیکالای آزاد رو از بین می برن و همینه که افراد با تجمع بیشتر کاروتنوئید در پوست خود، چین و چروک کمتری نسبت به کسائی دارن که سطح کاروتنوئید پوست شون پایینه.

بتاکاروتن که بیشتر به گوش تون خورده یه جور کاروتنوئیده که نه فقط رادیکالای آزاد رو نابود می کنه بلکه با افزایش سن تولید کلاژن و گلیکوز آمینوگلیکانا که به حفظ آب پوست و سرحال ماندنش کمک می کنه رو زیاد می کنه.

لیکوپــن یکــی دیگـــر از کاروتنوئیدهاست که پژوهشا نشون داده خانمایی که واسه ۱۲ هفته روزانه از ۵۰ گرم رب گوجه فرنگی پر از لیکوپن استفاده کردن، وقتی در برابر اشعه فرابنفش قرار گرفتن، نسبت به گروهی که هیچ کدوم جور از گوجه فرنگی رو مصرف نکرده بود، پوست شون آسیب کمتری دید.

  • بهترین نوشیدنی ها و میان وعده ها

۱. لبنیات کم چرب: ، شیر غنی شده منبع خوبی از ویتامین A و موثرترین ویتامین واسه سلامت پوسته. بعضی ماستا هم شامل ویتامین A هستن؛ ماستای پروبیوتیک با باکتریای زنده شون هم می تونن به هضم و جذب بهتر مواد مغذی کمک کنن.

۲. چای سبز: منبعی پر از پلی فنول هاست؛ آنتی اکسیدانایی که ضد التهاب هم هستن. مصرف همیشه چای سبز ۲ تا ۳ فنجون در روز، می تونه در بهتر شدن بافت پوست و پیشگیری از بروز چروک اثر داشته باشه. البته این نوشیدنی باعث می شه سلولایی که در برابر نور آفتاب آسیب دیده ان، خود رو سریع تر دوباره درست کنن. هم اینکه پلی فنولای موجود در چای سبز می تونن باعث کاهش خطر سرطان غیرتوموری پوست شه.

چی بخوریم: سس گوجه فرنگی پخته و رب گوجه فرنگی، بهترین منبع لیکوپنه. میوه ها و سبزیای نارنجی هویج، طالبی، زردآلو، آب پرتقال و سیب زمینی همه منابع خوبی از بتاکاروتن هستن. البته سبزیایی که به رنگ سبز هستن، مثل اسفناج، کلم پیچ، چغندر و شکلای جور واجور کلم های سبزرنگ هم علاوه بر بتاکاروتن، شامل کاروتنوئید مهم دیگری به نام لوتئین هستن، پس تلاش کنین مقداری جعفری، مریم گلی، رزماری یا گشنیز به غذای تون اضافه کنین. واسه افزایش جذب کاروتنوئیدها بهتره سبزیای خود رو با آووکادو بخورین. یافته های یه بررسی نشون داده، خوردن سالاد ترکیب شده با ۱۵۰ گرم آووکادو می تونه اندازه کاروتنوئید دیگری به نام آلفا کاروتن رو ۲/۷ برابر و جذب لوتئین رو ۱/۵ برابر زیاد کنه.

منبع: پرشین

منبع : ایران مطلب

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *