پزشکی

این مواد خوراکی باعث چاقی شما می شود | رژیم غذایی

این مواد خوراکی باعث چاقی شما می شه 

خوراکیایی هستن که باعث چاقی می شن و باید از خوردن اونا دوری کرد یا دست کم کمتر از اونا خورد .پس بیاییم این خوراکیا رو نخوریم .

غذاهای چرب چاقتان می کنه: به همین سادگی؟ همه چیز به همین سادگی نیس. بعضی از مواد غذایی می تونن کالریشان رو به بعضی قسمتای خاص بدن شما بفرستن. دوست دارین بدونین چه غذاهایی شکمتون رو چاق می کنن؟

به نظرتون چیزی عذاب آورتر از رفتن روی ترازو و نگاه کردن به وزنی که نشون میده هست؟ شاید هم چون شکمتون جلوی دیدتون رو گرفته نتونین صفحه نمایشگر ترازو رو ببینین.

اشکالی نداره، زندگی همینه. باید قیمت هر چیز رو بپردازید. حتی واسه چیزی اینقدر پاک و لذت بخش مثل خوردن! زندگی هیچ غذایی رو بدون کالریای ناخواسته، بدریخت شدن اندام، مریضی، احساس گناه و پایین اومدن اعتمادبه نفس از اون شما نمی کنه.

بعضی از موادغذایی هستن که کارشون فقط چاق کردن ماست! درست در همون قسمتایی که بیشترین استرس و خجالت رو نصیبمون می کنه: یعنی رانا، بازوها، غبغب و از همه اینا بدتر، شکم!

لیست موادغذایی که موجب چربی آوردن شکم می شن

اگه به دنبال لیست موادغذایی هستین که باعث بزرگ شدن شکمتون می شه باید بدونین که نمک، کربوهیدراتا و چربیا بزرگترین متهمان پرونده هستن.

وقتی می گیم کربوهیدرات و چربی، منظورمون فقط بعضی از انوع کربوهیدرات و چربیه. کربوهیدراتای ساده که هضم اونا آسونه (مثل قندهای تصفیه شده، گلوکز، فراکتوز و ساکاروز)

و چربیای اشباع و ترانس که متهمان ردیف اول هستن. اما اجازه بدین ببینیم این موادغذایی چیجوری دور کمر و شکمتون رو بزرگتر می کنن.

چربیای اشباع و ترانس

چربیا مهمترین منبع انرژی بدن هستن اما چربی اضافه ای که بعد از سوختن مقدار نیاز بدن باقی می مونده که ما رو دچار مشکل می کنه. از اونجا که این چربیا وقتی در دمای اتاق نگهداری شن میل به جامد شدن دارن،

می تونیم تصور کنیم که وقتی در جایی از بدن ذخیره شن، دسترسی به اونا و سوزوندن اونا به عنوان سوخت بدن کار سختی هستش.

بیشتر منابع غذایی غیرگیاهی شامل اندازه بالایی چربی اشباع است و البته بعضی چربیای گیاهی و روغنا هم شامل اون می شن. این چربیا کلسترول زیادی رو وارد بدن می کنن و این کلسترولای زیان بار بر کلسترول به درد بخور در بدن غلبه می کنن.

هرچه مقدار این کلسترول زیان بار بیشتر باشه، احتمال دچار شدن به بیماریای قلبی هم در فرد بیشتر می شه. تعجبی نداره که چاقی و حمله قلبی با هم رابطه مستقیم دارن. موادغذایی شامل چربی ترانس عبارتند از:

 فست فود

 اسنکای سرخ شده غیرخانگی

 شیرینیا

 پاپکورن غیرخانگی کره ای

 چیپس

 برگرها

 پیتزا

 موادغذایی کنسرو شده مثل پاستا، سوپ

 سسای بسته بندی شده

 غذاهای پخته شده در رستوران

 موادغذایی فریزشده

 لبنیات پرچرب

 کره

 گوشت گاو/خوک/مرغ

بیشتر مواقع وجود روغنای هیدروژنه در آماده سازی این غذاهاست که مشکل ساز می شه. این روغنا مدت نگهداری این اجناس رو بالا برده و درنتیجه تولیدکننده ها فت و فراوون از اونا در محصولاتشون استفاده می کنن. چربیای ترانس یه جور از چربیای اشباع هستن.

کربوهیدراتای تصفیه شده

هضم این کربوهیدراتا آسونه به خاطر همین منبع بسیار خوبی از انرژی فوری به حساب میان. اما اگه این کربوهیدراتا زیاد استفاده شن،

به چربی تبدیل شده و در بدن ذخیره می شه، مخصوصاً در ناحیه میان تنه. موادغذایی که پر از کربوهیدراتای ساده هستن مثل شیرینیا، دسرها، شکلات و مثل این از جمله مهمترین موادغذایی هستن

که موجب چربی آوردن ناحیه شکم در خانوما می شن چون خانوما بسیار بیشتر از آقایون از این تنقلات استفاده می کنن. موادغذایی اصلی که تحت این دسته نامگذاری می شن عبارتند از:

 شکلات

 شیرینی

 بیسکویت

 کیک

 برنج سفید

 آرد تصفیه شده

 بستنی

 قهوه یا چای (درصورت به کار گیری قند یا شکر تصفیه شده)

 نوشیدنیای قنددار و نوشابه

 قند و شکر

 نمک

متعجبید که چیجوری نمک باعث چاق شدنتون می شه؟ مولکولای سدیم موجب می شن که آب دور سلولای چربی ذخیره در بدن رو محاصره کرده و از این روش اونا رو محکم تر و البته متورم تر می کنن.

این انباشتگی آب حالت بادکردگی به بدن داده و به اندازه کلی بدن اضافه می کنه. بیشتر موادغذایی کنسرو شده و غذاهای نمک دار شامل نمک یا سدیم هستن. درکنار اینا، موادغذایی دیگری که نمک فراوون دارن عبارتند از

 پنیر

 گوشت

 آرد ذرت

 نخود

 سسا

 چاشنیا

 ترشیجا

 صدف

همونطور که می بینین، فقط غذاهای قنددار و چربی دار نیستن که قطر دور شکمتون رو اضافه می کنن. نمک هم یه متهم اصلیه.

در نتیجه، دفعه بعدی که خواستین ظرف نمکدان رو ورداشته و روی غذاتون نمک اضافی بپاشید یادتون باشه که این دانه های سفیدرنگ تا چه حد موجب چاق شدنتون می شه.

.

منبع :gahar.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *