ترافیکی وجود دارد روزی تعداد کثیری از افراد سوار بر دوچرخه در کوچه ها و خیابان های اصفهان در حال رفت و آمد بودند به نحوی که دولت وقت برای تسهیل آمد و شد دوچرخه سواران فضاهای مخصوصی را بنا کرد که هنوز هم دو بخش آن پا بر جاست. در جدول شماره(2-2) تغییرات تاریخی استفاده از دوچرخه در کشورهای ایران و هلند از بدو اختراع و ورود دوچرخه نشان داده شده است.
نمودار شماره (2-3)تغییرات میزان استفاده از دوچرخه در اصفهان و آمستردام
با توجه به این نکته که گردشگری با دوچرخه از انواع گردشگری خارج از فضای بسته98 است از عواملی چون الگوهای آب و هوایی متوسط دمای هوا، وضعیت توپوگرافیک بسیار متأثر است.
جدول شماره (2-4) قیاس شاخص های گردشگری با دوچرخه در ایران و هلند (مطالعه موردی اصفهان و آمستردام)

آمستردام
اصفهان
هلند
ایران
محل
شاخص
2/1 میلیون
6/1 میلیون
6/16 میلیون
78 میلیون
جمعیت(نفر)
219
482
41568
1689742
مساحت(کیلومتر مربع)
3507
1706
2087
760
تراکم جمعیت
209
298
208
311
تعداد روزهای آفتابی
23-6
38-14
24-10
38-15c
متوسط دمای هوا
790mm
320mm
765mm
250mm
متوسط بارندگی
67
27
64
17
روزهای یخبندان
بسیار کم
بالا
بسیار کم
متوسط به بالا
میزان آلودگی هوا
46
6
+500000
100
طول مسیرهای مخصوص دوچرخه
44000 دلار
4800دلار
41000دلار
4000 دلار
شاخص سرانه درآمد
91%
31%
85%
20%
شاخص مالکیت خودرو
133%
20%
130%
11%
شاخص مالکیت دوچرخه
+2
+4
+3
+5
عمر دوچرخه
بالا
متوسط
بالا
پایین
کیفیت دوچرخه
لوکس گران
متوسط
نیمه گران
ارزان
ارزش دوچرخه
6
2/2
6
2/1km
متوسط مسافت دوچرخه سواری
50
15
50
7
شاخص زمان دوچرخه سواری
27000
0
250000
10000
تعداد تولید دوچرخه
1400000
300000
7000000
190000000
تعداد کل دوچرخه

نکته مهم : در این سایت فقط تکه هایی از این پایان نامه به صورت رندم درج شده که ممکن است موقع انتقال از فایل ورد به داخل سایت عکس ها درج نشوند یا فرمول ها و نمودارها و جداول و … به هم ریخته درج شوند ولی در سایت منبع شما می توانید فایل کامل را با فرمت ورد و منابع و پیوست ها دنلود نمایید

برای ورود روی عکس زیر می توانید کلیک کنید :


13
2
46
10
تعداد پیست دوچرخه
بسیار بالا
متوسط
بسیار بالا
بسیار پایین
شاخص فرهنگ دوچرخه سواری
بسیار بالا
پایین
بسیار بالا
بسیار پایین
امنیت دوچرخه
بسیاربالا
پایین
بسیار بالا
بسیار پایین
ایمنی دوچرخه سوار
بسیاربالا
پایین
بسیاربالا
پایین
احترام به حقوق دوچرخه سوار
80-70
55-10
80-7
45-10
متوسط سن دوچرخه سواری
بسیاربالا
پایین
بسیاربالا
پایین
شاخص کمی امکانات
بسیاربالا
پایین
بسیاربالا
بسیار پایین
شاخص کیفی امکانات

2-12-1-سیاست های گردشگری با دوچرخه در کشور هلند
در کشور هلند به علت وجود رودها کانال ها برکه ها و دریاچه و فضاهای آبی زیاد و همچنین مناطق جنگلی و روستایی که همگی دارای چشم اندازهای طبیعی با جذابیت بالا هستند دولت و وزارت گردشگری هلند در جهت انجام تبلیغات گسترده در جهت جذب گردشگران در این زمینه سرمایه گذاری و تلاش زیادی انجام داده اند. از طرف دیگر وجود مزارع گلهای تزینی زیبا و رنگارنگ در کشورهلند همچنین وجود آسیاب های بادی معروف که نماد این کشور هستند و اجرای برنامه های گردشگری99 مزرعه کمک بسیار زیادی به رونق گرفتن گردشگری طبیعت گردی در این کشور کرده است.(www.Holland.nl)
از جدیدترین برنامه های اجرا شده توسط دولت هلند که با همکاری بخش خصوصی در حال اجراست برنامه(B&B) جدیدی است که این بار به جای آنکه در برنامه ای متداول (Bed & Breakfast) جای خواب و صبحانه ارائه شود در اینجا جای خواب و دوچرخه (Bed & Bikes) ارائه می گردد. این برنامه توسط مدارس و دانشگاه های کشور هلند مورد حمایت قرار گرفته است تا دانش آموزان و دانشجویان بتوانند در طول تعطیلات آخر هفته و تعطیلات تابستانه با انجام سفر های کم هزینه به گشت و گذار در طبیعت هلند بپردازند. به علت ایجاد یک فرهنگ یکپارچه دوچرخه سواری درکشور هلند در طول تعطیلات آخر هفته خانواده ها و یا گروه های دوستان بصورت گسترده با همدیگر به گردشگری با دوچرخه به صورت خانوادگی و گروهی می پردازند که اغلب در مناطق طبیعی و در حاشیه رودها و دریاچه ها انجام می شود. مسیر های دوچرخه سواری هلند به گونه ای طراحی و مهندسی شده اند که از مکان های سر سبز و با پوشش درختی عبور می کنند دلیل این نوع طراحی مسائل آب و هوایی است به نحوی که در طول روز وجود سایه درختان از آفتاب سوختگی و گرم شدن و تعرق زیاد در دوچرخه سواران جلوگیری می کند، در حین بارندگی هم از خیس شدن دوچرخه سواران جلوگیری می نماید(همان منبع).
کشور هلند از اوایل دهه 1980 با یک برنامه ریزی بلند مدت و با انجام تبلیغات و بازاریابی مناسب برای جذب گردشگران خارجی برای انجام فعالیت های ورزشی همچون دوچرخه سواری و انجام قایق سواری، موج سواری و دیگر ورزش های آبی سرمایه گذاری های وسیعی را انجام داده است. برخی از قوانین کار که در اواخر دهه 1990 در کشور هلند تصویب شد تأثیر بسیار بالایی بر روی میزان اوقات فراغت و ساعت های غیر کاری افراد در هلند داشته اند، قوانینی همچون دور کاری و کار در خانه و امکان انجام کارهای پاره وقت در هلند باعث شده هلند دارای بالاترین سرانه اوغات فراغت در میان کشورهای اروپایی گردد که خود تأثیر زیادی در گرایش افراد به انجام فعالیت های سرگرم کننده و تفریحی ورزشی همچون گردشگری با دوچرخه داشته است.
وجود مسیر های مخصوص دوچرخه سواری کشور هلند را به بهترین و امن ترین کشور جهان برای دوچرخه سواری بدل کرده است زیرا این کشور به لحاظ میزان حمایت و دوستدار دوچرخه بودن در بالاترین سطح در جهان قرار دارد.در شهر آمستردام حدود 400 کیلومتر فضای مخصوص دوچرخه سواری وجود دارد و گردشگران می توانند با استفاده از مسیر های طراحی شده بدون استثنأ از تمامی مناطق شهر دیدار کنند. دولت هلند برای حمایت از دوچرخه سواران با نصب علایم راهنمایی و رانندگی و تابلوهای بزرگی که مسیر های دوچرخه سواری را به خوبی نشان می دهند که”knooppuntrottes” نامیده می شوند فاصله شهر ها و روستاهای همجوار را به خوبی مشخص نموده تا گردشگران هم به راحتی مسیر خود را پیدا کرده و هم اینکه راه بازگشت را به راحتی پیدا کنند.( www.wiekipwdia.org)
دولت هلند با کمک افراد محلی به خصوص کشاورزان دست به احداث مراکز کمپینگ گسترده ای در تمام نقاط روستایی و ویلایی کشور هلند زده است، اغلب این مراکز به گونه ای طراحی شده اند که بهترین وسیله برای دسترسی به آنها دوچرخه است. البته لازم به ذکر است در کشور هلند امکان بردن دوچرخه به داخل قطارهای شهری و برون شهری و بسیاری از اتوبوس ها وجود دارد که فقط در بعضی از زمان های خاص و ترافیکی در طول سال بردن دوچرخه به داخل این گونه وسایل با محدودیت ها همراه است. این قابلیت به گردشگران و طرفداران دوچرخه سواری این امکان را می دهد تا بتوانند در نقاط مختلف با حمل دوچرخه به مکان های دیگر از آن استفاده کنند (همان منبع)
شکل (2-9) سیاست های حمایتی دولت هلند از گردشگری و استفاده دوچرخه

شکل (2-10) تغییرات سیستم حمل و نقل در گذر زمان در کشورهای شرقی وغربی جهان از چپ به راست
2-13-گردشگری با دوچرخه بر سر چهار راه گردشگری
از آنجایی که ماهیت رشته جهانگردی علمی بین رشته ایست و در ارتباط تنگاتنگ با دیگر رشته هاست و مباحث مطرح در آن چند بعدی هستند موضوع این تحقیق هم به تبع با ابعاد اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، تاریخی، جغرافیایی و زیست محیطی در ارتباط است. از همین رو گردشگری با دوچرخه در چند بعد قابل بررسی است و در دسته بندی های موجود هم یک شکل از حمل و نقل است و هم یک ورزش و در بعد گردشگری بر سر چهار راهی از چند نوع گردشگری قرار دارد، هم گردشگری ورزشی هم در قالب اکوتوریسم هم گردشگری هیجانی و گردشگری سرشار از فعالیت و هم گردشگری شهری است از این رو در این بخش از پایان نامه به بررسی گردشگری با دوچرخه با ابعاد برشمرده شده در بالا می پردازیم (استراتن,2009, 102).
شکل (2-11) گردشگری با دوچرخه بر سر چهاراه گردشگری

2-13-1-پتانسیل های گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان در قیاس با شهر آمستردام
با توجه به اینکه می توان گردشگری با دوچرخه را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد، در این بخش مزیت های گردشگری با دوچرخه موجود در شهر اصفهان در قیاس با شهر امستردام را از چهار منظر مورد بررسی قرار می دهیم.
2-13-1-1-گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان از منظر گردشگری ورزشی
بنا بر عقیده کاسترز1984100 گردشگری، دانشی چند رشته ای است که اگر بدون انسجام تجزیه و تحلیل سیاسی دقیق توسعه و تکامل یابد قطعأ کامل نمی گردد. یکی از این رشته ها توریسم ورزشی و یا به بیانی دیگر گردشگری ورزشی است. موضوعی تلفیق شده از دو صنعت جذاب ورزش و گردشگری، صنعتی که بسیاری از کشورهای دنیا سرمایه گذاری های کلان را برای توسعه آن انجام می دهند چرا که اثرات ورزش و جهانگردی بر اقتصاد کشورها تأثیر گذار است (محرم زاده,1388, 14).
بنابراین با وجود اختلاف ظاهری ورزش و گردشگری باید به قرابت بیش از پیش این دو مقوله به یکدیگر اذعان داشت زیرا با توجه به سه عنصر مهم توریسم یعنی جاذبه های فرهنگی، طبیعی و ورزشی که به عبارتی سه موتور توسعه پایدار محسوب می شوند. از سوی دیگر فرار انسان ها از زندگی ماشینی و تمایل به انجام فعالیت های ورزشی و تفریحی در طبیعت بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری در صنعت توریسم فراهم کرده است(همان).
مسئله گردشگری ورزشی به حدی مهم است که کمیته بین المللی المپیک (ICO) و سازمان جهانی جهانگردی، کنفرانس های بین المللی را برای تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به گردشگری ورزشی تلاش می کنند. زیرا اهمیت آن به حدی است که اخیراً سند همکاری متقابل نیز بین کمیته ملی المپیک ایران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در راستای توسعه پایدار گردشگری ورزشی منعقد شده است و البته کمیسیونی درکمیته ملی المپیک ایران تشکیل شده که در این رابطه عمل می کند. در بعضی از کشورهای جهان فعالیت های مربوط به گردشگری و ورزش در قالب یک وزارتخانه ویژه به نام “Sport Tourism” امور مربوطه را برنامه ریزی و اجرا می کند. همچنین سازمان ملل از سال 2001 تاکنون سالهای جهانی برنامه خود را با عنوان سال جهانی توریسم – اکوتوریسم و سال ورزش نامگذاری و معرفی نموده است(همان).
گردشگران ورزشی به سه طبقه الف- ب- ج تقسیم می شوند:
الف) مشارکت کنندگان در رویدادها (ورزشکاران)
ب)تماشاچیان ورزشی
ج)عاشقان ورزشی
مشارکت کنندگان ورزشی به آن دسته از اشخاص گفته می شودکه هدف از سفر آنها مشارکت در رویدادهای ورزشی سازماندهی شده باشد (رقابتی یا غیر رقابتی) – تماشاچیان آن دسته از افرادی می باشندکه هدف از سفر برای آنها حضور در رویدادهای ورزشی می باشد.