صنعت گردشگری و امکان وجود فعالیت های گردشگری و گردشگری ورزشی را در فصول مختلف سال فراهم می کند (ابراهیمی،1387،16).
با توجه به چهارفصل بودن طبیعت اصفهان، امکان بهره برداری طولانی تر از از این جاذبه وجود دارد.البته به علت معتدل بودن شهر اصفهان و وجود جاذبه های گردشگری فراوان تاریخی و فرهنگی، گردشگری با دوچرخه تأثیرپذیری کمتری از پدیده فصلی بودن در اصفهان دارد.
میزان استفاده از دوچرخه در فصل زمستان نسبت به تابستان کاهش می یابد، ضمن اینکه در روزهای گرم و بدون باد، میزان دوچرخه سواری بیشتر از روزهای سرد و طوفانی است. معمولاً در ماه های سرد زمستان و به ویژه در برف و یخبندان، استفاده از دوچرخه به حداقل می رسد. میزان دوچرخه سواری به روشنی از شرایط آب و هوایی تأثیر می پذیرد این موضوع در بسیاری از مطالعات تأیید شده است (فورستر93 ، هاپکینسون و همکاران94,2002, 78).
توپوگرافی و مسطح بودن یا نبودن مسیرهای رفت و برگشت، تأثیر زیادی بر اشتیاق مردم برای دوچرخه سواری خواهد داشت. با توجه به اینکه حرکت دوچرخه وابستگی کاملی به انرژی و قدرت فیزیکی دوچرخه سوار دارد، در مناطق با شیب زیاد، راندن دوچرخه به انرژی و تلاش بیشتری نیاز دارد. در مواقعی که استفاده از دوچرخه به قصد رفتن به محل کار باشد، مسیرهای ناهموار و شیب دار مانع اصلی برای استفاده از دوچرخه به شمار می آید. این در حالی است که افرادی که از دوچرخه به قصد تفریح یا ورزش استفاده می کنند، ممکن است حتی مناطق کوهستانی را به مناطق هموار ترجیح بدهند.به طورکلی، معمولا در شهرهای هموار، زمینه بیشتری برای گسترش دوچرخه سواری وجود دارد (همان,80).
2-9-2-6-وجود پیشینه استفاده از دوچرخه وشاخص های اقتصادی جامعه95
انجام یک فعالیت روزمره در میان نسل های مختلف جامعه و در طول تاریخ گذشتگان و تاریخ معاصر همیشه باعث تقویت و پیگیری و تداوم این رفتارها به عنوان یک رفتار پذیرفته شده اجتماعی یا یک نرم رفتاری در نسل های جدید و در میان آینده سازان یک جامعه می گردد. استفاده از دوچرخه به عنوان یک روش حمل و نقل وابسته به نرم های اجتماعی پذیرفته شده در آن جامعه دارد، دیدن افراد پیر یا میان سال چه در حال استفاده از دوچرخه و چه در عکس ها و گزارشات قدیمی برای افراد جوان در جامعه باعث تقویت احساس مثبت افراد به استفاده از دوچرخه می گردد. افراد به راحتی با دیدن آثار مثبت روحی و جسمی که در اغلب افرادی که از گذشته های دور از دوچرخه استفاده می کرده اند با یک حساب سرانگشتی در درون خود به این مسأله ایمان می آورند که افرادی که از دوچرخه استفاده می کنند دارای طول عمری بالاتر و سلامت عمومی مطلوبتری هستند که این مسأله مطلوب همه افراد در جامعه است. وضعیت اقتصادی جامعه هم فاکتوری تعیین کننده در نوع، تعداد، کیفیت و عمر دوچرخه های موجود در میان افراد جامعه دارد به طوری که درآمد ناخالص ملی در کشور هلند به خوبی پاسخ گوی چون و چرای تفاوت فاحش شاخص مالکیت دوچرخه در این کشور مرفه حوزه بنلوکس96 است. عمر بالای ناوگان دوچرخه در ایران و کیفیت پایین دوچرخه های موجود عامل منفی در حذب افراد به سوی دوچرخه سواری در کشور است (استراتن, 98).
2-10-ضرورت توسعه گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان
افزایش روند گرایش مردم در ایران به سوی ارتقای سلامت جسمی و روانی و دادن اهمیت بیشتر به گردش و تفریح نسبت به گذشته همراه با بهبود وضعیت مالی و معیشتی افراد همگی دست به دست هم داده اند که جامعه ایران تشنه شیوه های جدید گردشگری ارزان و مهیج باشد که گردشگری اکوتوریسم و گردشگری هیجانی_ ورزشی هم پاسخی مناسب به این گونه تقاضاهای در حال رشد است. شهر اصفهان به عروس گردشگری ایران است و در میان گردشگران داخلی و خارجی دارای نام و آوازه و جایگاه خاصی می باشد از مناسب ترین شهر های ایران برای مطالعه و اجرای گردشگری با دوچرخه است .
یک سری دلایل برای ضرورت معرفی، مطالعه و اجرای گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان می توان ذکر کرد که در بخش زیرین به آنها اشاره می گردد:
2-10-1-افزایش جاذبه های گردشگری با استفاده از دوچرخه در اصفهان
ایجاد تنوع در انواع گردشگری شهری و برون شهری باعث افزایش میزان علاقه مندانی که علایق و سلایق مختلفی هستند می شود و از آنجایی که هر یک از طرفداران دارای سطح درآمدهای متفاوتی هستند گردشگری با دوچرخه می تواند هم به ارضای حس لذت از سفر کمک کند و هم به دنبال خود, اشتغال زایی و اثرات مفید اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.
دوچرخه سوارانی که به آرامی در مسیرهای خود با دوچرخه های زیبا و لباس های جذاب تردد می کنند یا دوچرخه های پارک شده در پارکینگ های دوچرخه و با اجتماع دوچرخه سواران در یک محل خاص جذابیت بسیاری به فضای شهری اصفهان می دهد و بر آرامش حاکم در این شهر صحه می گذارد. آرامشی که به دوستداران محیط زیست اجازه استفاده از دوچرخه را به عنوان وسیله حمل و نقل شهری می دهد جذابیت بسیاری برای توریست های خارجی و داخلی بوجود خواهد آورد.
بهبود فضای سبز، کاهش آلودگی بصری و صوتی و آلاینده های هوا و بهبود چشم گیر مناظر شهری اصفهان، بیش از پیش، این شهر را به کانون تجمع گردشگران داخلی و خارجی مبدل می سازد و از اصفهان الگویی برای تمام شهرهای ایران و خاورمیانه خواهد ساخت. امروزه اثبات شده بالا رفتن حجم ترافیک و آلودگی های شهری در مناطق تاریخی و گردشگری آثار منفی زیادی بر روی میزان تقاضای خرید و یا بازدید گردشگران و سرعت و کیفیت ارائه محصولات و خدمات جهانگردی دارد. عبور و مرور شهروندان سوار بر دوچرخه خطرات جانی کمتری برای گردشگران به همراه دارد در صورتی که در اثر تصادف گردشگران با خودروهای عبوری میزان خطر بسیار بالا تر است، ایجاد یک فضای امن و آرام به دور از سر و صدای خودروها و آلودگی های ناشی از آنان در جذب گردشگران و بالا بردن میزان سطح رضایت ایشان و تمایل به تکرار بازدید خود از آن محل در آینده تأثیر مثبتی دارد ( مختاری ملک آبادی,1389, 6).
2-10-2-گردشگری با دوچرخه عنصر مضاعف ساز اقتصاد گردشگری
مزایا و منافع اقتصادی حاصل از گردشگری، جلوههای طبیعی و جغرافیایی و ویژگیهای مفرّح آن بسیار جالب توجه است. گردشگری بر پایه دوچرخه ترکیبی از «گردشگری» و «ورزش» و «هیجان» است.هر یک از چندگونه گردشگری فوق دارای طرفداران خاص خود می باشند و این طرفداران به دنبال کسب تجربه های گردشگری جدید در مکان های جدید هستند، از همین رو شهر اصفهان با ایجاد گردشگری با دوچرخه و تبلیغ و ترویج آن از طرفی به جذابیت های گردشگری خود می افزاید و از طرف دیگر باعث جذب مستقیم گردشگران خاص که به دنبال تجربه های نوین هستند می گردد و از طرف دیگر باعث می شود گردشگران زمان بیشتری را برای اقامت در شهر اصفهان بمانند زیرا دوست دارند تا جاذبه های گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان را با دوچرخه هم امتحان کنند. در نهایت افزودن گردشگری با دوچرخه به دیگر جاذبه های گردشگری شهر اصفهان هم می تواند به صورت مستقیم و هم به صورت مستقیم با بالا بردن زمان اقامت گردشگران باعث افزایش درآمد های گردشگری شهر اصفهان گردد به این اثر اقتصادی در اصطلاح اثر مضاعف ساز اقتصادی گفته می شود (استراتن,2009,ص86).
2-10-3-اثرات استفاده از دوچرخه در کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر اصفهان
مسئله ترافیک و مشکلات مربوط به آن به همراه بیماری ها و مرگ و میرهای ناشی از آلودگی از مسائل جدی و مهم جامعه ما محسوب می شوند که ضرورت چاره اندیشی در مورد آنها هر روز بیشتر از پیش احساس می شود. همچنین تأثیر مستقیم آلاینده های هوا بر دستگاه تنفسی و ریه ها، ایجاد اختلال عصبی – رفتاری در کودکان، بیماری های قلبی – عروقی و افزایش فشار خون سالمندان و بیماران قلبی بر هیچ کس پوشیده نیست.
استفاده از دوچرخه و ترویج فرهنگ آن به عنوان بهترین جایگزین خودروهای آلاینده محیط زیست در سفرهای کوتاه درون شهری، سالهاست که در کشورهای اروپایی نهادینه شده است در بسیاری از کشورها مانند هلند، برای کاهش آثار منفی وسایل نقلیه موتوری تلفیقی از استفاده از دوچرخه و سایر سیستم های حمل و نقل رایج می باشد به طوریکه عده زیادی برای رسیدن به ایستگاههای مترو یا اتوبوس از دوچرخه استفاده می کنند و با رسیدن به ایستگاهها و پارک کردن دوچرخه ها در پارکینگ های مخصوص مجاور این ایستگاهها، سفر خود را با وسایل عمومی ادامه می دهند (ایوبی,1389, 68).

نکته مهم : در این سایت فقط تکه هایی از این پایان نامه به صورت رندم درج شده که ممکن است موقع انتقال از فایل ورد به داخل سایت عکس ها درج نشوند یا فرمول ها و نمودارها و جداول و … به هم ریخته درج شوند ولی در سایت منبع شما می توانید فایل کامل را با فرمت ورد و منابع و پیوست ها دنلود نمایید

برای ورود روی عکس زیر می توانید کلیک کنید :


البته از لحاظ اقتصادی نیز خرید 1000دستگاه دوچرخه جهت استفاده عمومی در مقایسه با خرید یک دستگاه اتوبوس شهری عمومی مقرون به صرفه تر می باشد. طبق آمار برای 1 کیلومتر جابجائی یک نفر، اتوبوس حدود 20 برابر و خودرو شخصی معادل 40 برابر دوچرخه انرژی مصرف می کنند و سرعت دسترسی شهری دوچرخه در مسافت های 4 الی 7 کیلومتر بیشتر از سایر وسایل نقلیه است (استراتن,2009, 96).

2-10-4-گردشگری با دوچرخه عامل گسترش ورزش دوچرخه سواری
همانگونه که در بخش تاریخچه دوچرخه سواری بیان شد از اوایل قرن بیستم میلادی کشورهای اروپایی و آمریکایی برای معرفی این وسیله و ورزش دوچرخه سواری با برگزاری تورهای مختلف در سطوح محلی، ملی و بین المللی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تبلیغ و فرهنگ سازی در این زمینه اقدام کردند که از این میان کشورهایی مانند فرانسه با تور فرانسه، اسپانیا با تور کاتلانیا ایتالیا و هلند پیش گامند. با رواج یافتن ورزش دوچرخه سواری و ورود دوچرخه به بازیهای المپیک هر روز بر محبوبیت این ورزش افزوده شد از این رو گسترش گردشگری با دوچرخه می تواند عاملی برای افزایش علاقه و گرایش افراد جامعه به سمت ورزش دوچرخه سواری گردد (قیومی,1387, 56).
2-11-تحلیل نقش دوچرخه در سیستم حمل و نقل اصفهان
وضعیت توپوگرافی مناسب شهر اصفهان، آب و هوای معتدل و ساختار فرهنگی شهروندان از عواملی بوده که در گذشته به طراحی مسیرهای ویژه دوچرخه در شهر اصفهان منجر شده است.به نحوی که حدود 6 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در خیابان های چهارباغ بالا، چهارباغ خواجو و چهارباغ عباسی در ابتدای ورود این وسیله به ایران طراحی شده است.
جدول شماره یک نشان می دهد که؛ سهم استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری اصفهان امروز فقط 8.36 درصد است در حالی که این میزان در گذشته چیزی بیش از دو برابر بوده است. استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی با 31.33 درصد همچنان بالاترین سهم سفرهای شهری دراصفهان امروز را به خود اختصاص داده است (مختاری ملک آبادی,1389, 9).

وسیله

علت سفر
وسیله
نقلیه شخصی
تاکسی
وانت
مینی بوس
اتوبوس واحد
اتوبوس
غیر